tisdag 3 maj 2011

NY FOTOBOK AV JOUNI TERVALAMPI


















GÖR DIN EGEN FÄRGFOTOBOK FÖR CIRKA 300 kronor
Av Jouni Tervalampi 2011©

Läste Råd & Rön Nr 1 2011 som testade företag som gjorde fotoböcker.
Tittade igenom listan på Internet och valde ett av de billigaste alternativen; Extra Films Enjoy, som består av ett häfte snarare än en bok, allt från 20 sidor upp till 60 sidor. Jag valde 60 sidor och det kostade knappt 300 kronor med frakt. Enjoyformatet är 20,5 x 20.5 cm.


Ta god tid på dig. Skapa hellre en fotobok på tre veckor än på tre dagar. Var noggrann. Tänk på att formgivningen är halva boken (ordspråk av Jouni Tervalampi). För mig tog det tre månader.
Jag tittade i min bokhylla efter liknande bokformat. Fann att tidskriften Västerbotten var det som stämde bäst. Nu fick jag en uppfattning hur stort häfte min fotobok skulle bli. Då behövde jag inte bli besviken på resultatet. Annars är det en risk att man har större förväntningar vad produkten är.

För att göra en fotobok i Extra Film är du tvungen att ladda ned ett program. När du har installerat programmet i din dator måste du vara uppkopplat på Internet för att kunna arbeta i programmet. Du måste INTE göra din fotobok klar på en gång. Utan du kan spara ditt arbete och öppna det senare när du vill. Du kan arbeta med flera fotoböcker och spara de.

En viktig sak är att lär dig funktionerna i programmet. En sak som skiljer amatörer från proffs är att amatörer vill få in så många bilder som möjligt i albumet. På en Enjoyfotohäftet 60 sidor kan man få in upp till 216 fotografier. Många fotografer, amatörer som proffs, sparar alldeles för många bilder i sin dator. Sparar bilder som de aldrig kommer använda. Rensa hårdare. Åtminstone jag vill ha en snyggt formgiven fotobok. I mitt 60 sidors häfte använde jag endast 50 fotografier, en bild på varje sida och två bilder över ett uppslag. Jag indelade boken i sju kapitel där jag lät vänstra sidan vara tom.

Det stora arbetet börjar när du planerar ditt fotohäfte/fotobok. Vilka bilder ska jag ta med?
Själv hade jag stora problem med färgbilder, dels är jag mest känd att fotografera i svartvitt, dels har jag knappt hållit i en kamera senaste åtta åren.

Fotohäftet var lite av en test, så jag skannande in några svartvita fotografier och sparde ned de liggande i 16 cm och de stående i 18 cm på läge knappt 5 i Photoshop. Jag hade någon färgbild som var tagen med en enkel digitalkamera utan minneskort cirka 18o kb. De gick inte göra som en helbild i Extra Films program. En varningsskylt kom upp och varnade att den inte var funktionsduglig för en helbild. Sedan hade jag med några bilder som var tagna med en enkel digitalkamera med minneskort. De sparde jag om liggande i 16 cm och de stående i 18 cm på läge knappt 5 i Photoshop. Sedan var det en del färgkort som jag skannade in, plus några bilder tagna med en digital systemkamera. Bilderna var mellan 180-600 kb.

Det finns ett stort antal mallar med hur du ska lägga in text och bilder. Nu använde jag inte några större textblock i mitt fotohäfte. De bildtexterna som jag använde till är 12 punkter kursiv. Rubrikerna jag använde var 36 punkter.


Nu ska jag villigt erkänna att jag inte blev riktigt nöjd med min första fotobok. Hade slarvat lite. Trots att jag själv tyckte jag var noggrann. Hade stavat Västerås i en undertext med ”Våsterås” och när jag formgav boken tyckte jag att några bilder på min datorskärm såg mer spännande ut än vad det blev senare i tryckt. Så jag gjorde en andra version. Fotohäftet blev bättre än vad jag föreställde mig. Sidorna var lite tjockare än vad jag föreställde mig.

Fotohäftet/fotoboken behöver inte vara en fotobok. Det går utmärkt att göra en portfolio eller en konstbok. Eller, ett litet informationshäfte om hällristningar i färg. Det är bara fantasin som sätter gränser. Fast nästan 300 kronor för ett litet häfte är väl ingen direkt man gör några egna större beställningar och ger till sina kompisar. . .



Läsa mer: Jacobsson, Ingrid 2011. Fotobok roligt att göra själv. Råd & Rön Nr 1 2011

Företag som gör fotoböcker som testade av Råd & Rön Nr 1 2011

Japan Photo (Cewe) - Panorama
Fuji Direkt - Standard
MyPhotoBook - Classic
Ifolor - SpiralBook
Photohome - Large
Icafoto - Prestige
Pixopolis - Hardcover
ExtraFilm - Share
Webalbum – Hårdpärm

Books on Demand företag:

Vulkan
https://www.vulkan.se/

Books on Demand Visby

http://www.books-on-demand.com/index.php

Books on Demand

http://www.bod.se/ge-ut-en-bok.html

1 kommentar:

  1. Hej!
    Kolla in http://fotoklok.se
    Bra svenskt ställe att göra din fotobok på.
    Snabba leveranstider.

    SvaraRadera