fredag 20 augusti 2010

ETC-fotograferna (2) Rockbilder 1

ETC-fotograferna (2) Rockbilder 1
Av Jouni Tervalampi 2010©

Första systemkameran och rockfotografi

1978 var Surahammars bruk ett dotterföretag till ASEA. Bruket gick dåligt och ASEA erbjöd dem som arbetade på bruket anställning hos andra ASEA-företag. Farsan hoppade på erbjudet och hela familjen flyttade till Falkenberg, där farsan började arbeta åt ASEA-Glasfiber. Samtidigt hade jag gått ut första året på gymnasiet. Vi flyttade ned till Falkenberg samma dag som vid barm slutade skolan i början av juni. Jag stannade i Falkenberg över sommaren och sommarjobbade på Falcon bryggeri. Jag gick 2-årig elteleteknisk linje på Zimmermanska skolan i Västerås. På den linjen skulle man ha nio månaders elpraktik mellan årskurs ett och två. Sökte det i Halland, men det fanns inget, då arbetsförmedlingen ringde från Västerås och meddelade att fanns en praktikplats på ellaget vid underhållsverkstaden för järnvagnar och motorvagnståg i Tillberga, cirka tio kilometer norr om Västerås. Jag hade under sommaren fyllt sjutton år. Jag lämnade Falkenberg och började praktiken på SJ:s huvudverkstad i Tillberga. Efter tre månader frågade chefen om jag inte ville bli fast anställd. Jag är den ende av mina syskon som inte har tagit studenten, eftersom jag hoppade på erbjudandet.


Det dröjde inte långe förrän jag köpte en systemkamera för de första löningarna. Jag gick med i SJ:s fotoklubb FK Slutaren i Västerås. De hade sin klubblokal där järnvägsstationen i Västerås står idag. Där var det månadsmöten och det var mest fotografier av döda ting, form utan innehåll, eller på husdjur eller närbilder på blommar. Det var vykortsvackra bilder i färg. Det var ju inte riktigt det jag ville fotografera. Jag var ju ung och läste rocktidningen Schlager och såg en massa bra svartvita rockbilder. Men i fotoklubbens lokal fanns det ett mörkrum som man kunde låna. Där var jag ofta och framkallade film och kopierade. Jag var självlärd efter ha läst några artiklar i en fototidskrift och lånat en bok i samma ämne från Stadsbiblioteket i Västerås. Det fanns en person, Alf Gustafsson (1924-1998), på fotoklubben som också var intresserad av så kallade dokumentärbilder i svartvitt.
Jag började gå på olika rockkonserter och tog med mig min nyinköpta systemkamera. Jag ville också ta lika bra rockbilder som fotograferna på tidningen Schlager. Många av de fotografer som anlitades av Schlager anlitades också av tidning ETC.
Jouni Tervalampi fotohemsida: http://medlem.spray.se/jaaaaa/Photo.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar