söndag 22 augusti 2010

ETC-fotograferna (3) Rockbilder 2


ETC-fotograferna (3) Rockbilder 2
Av Jouni Tervalampi 2010© Vecka 34

Rocktidningen Schlager startades den 10 oktober 1980 av journalisterna Bengt Eriksson, Håkan Lagher, Mats Lundgren och Thore Sonesson. 1985 slog Schlager samman med Ritz och den nya tidningens namn blev Slitz. 1984 gav fyra fotografer, Joakim Strömholm, Mats Bäcker, Lars Torndahl och Tommy Nilsson ut fotoboken Rockboken.

Den första rockkonsert i Västerås som jag fotograferade med svartvit film var en konsert på 88:an, en gammal pingstkyrka som hade byggts om till en konserthall. Det var här som stadens musikföreningen Nutida musik lade sina lite större konserter, de som rymde upp till 1000 personer. Det var bland annat Linton Kwesi Johnson som uppträdde på 88:an den kvällen i slutet på september 1982. Jag hade med en blixt som jag använde. När jag framkallade filmen och bilderna senare blev de inte alls som jag hade sett i Schlager. De var jämngrå och inga kontraster. Då märkte jag att fotograferna på tidningen Schlager fotograferade i befintligt ljus.


Dag Vag på 88:an i Västerås den 13 april 1983

När de då större artisterna som Ulf Lundell, Magnus Uggla och Eva Dahlgren spelade var det oftast de större skivbolagen som anordnade konserterna. Då hyrde de antingen konserthallen i Carlforska gymnasiet eller i Idrottshallen, Västerås dåtida stora sporthall för basket och handboll. Det var en klassik sporthall, en halv tubformad hall. Ytterst få hallar av den här typen finns kvar idag. I Hallstahammar finns en. Idrottshallen i Västerås låg i kvarteret norr om Skrapan, det vill säga mellan Timmermansgatan och Östermalmsgatan.
De konserter som anordnades av skivbolagen och Nutida Musik var oftast på vardagar. Det var rena konserthallar där ingen alkohol serverades. Jag kom ihåg att Folkets Park ordnade konserter, men tyvärr har jag inga bilder därifrån. Jag såg bland annat Tomas Ledin där. När man var på konserter i parken var då man själv var ute och festade och då ville man inte släpa på en kamera.

ETC: http://etc.se/

Jouni Tervalampi fotohemsida: http://medlem.spray.se/jaaaaa/Photo.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar